Dlaczego warto: uczyć się języków obcych

Żyjemy w czasach, gdy nauka języków obcych jest w modzie. Nie ograniczamy się już tylko do nauki jednego języka, przede wszystkim angielskiego. Chodzimy na dodatkowe kursy lub uczymy się sami w domu. Coraz bardziej popularne są niszowe języki: japoński, chiński, norweski czy szwedzki.

Dlaczego ludzie (w tym ja) są uzależnieni od nauki języków obcych? Dlaczego warto to robić?

WPŁYWA DOBRZE NASZ MÓZG

Naukowcy donoszą, że mózg osoby, uczącej się języków obcych, rozrasta się. Co to znaczy? Że ma lepszą pamięć i jest w stanie zapamiętywać coraz większą ilość informacji. Staje się też kreatywna, nie ma problemów z koncentracją. Nauka przychodzi jej łatwiej i szybciej. Staje się coraz bardziej zaawansowana, jeżeli chodzi o dany język.

KOLEJNY JĘZYK NIE STANOWI PROBLEMU

Im więcej języków znamy, tym łatwiej nauczyć się nam kolejnego! Mamy wtedy wypracowane sposoby nauki, techniki zapamiętywania, lepiej przyswajamy reguły gramatyczne. Poza tym, niektóre słówka w różnych językach są do siebie bardzo podobne. Na przykład, hiszpański ma dużo wspólnego z angielskim i włoskim. Angielski z niemieckim, a czeski z polskim.

JĘZYK PRZYDATNY W ŻYCIU CODZIENNYM

Teraz zewsząd otoczeni jesteśmy przez angielski; w grach, filmach, reklamach, instrukcjach obsługi. Język stał się już tak popularny, że przenika do naszej ojczystej mowy. Często polskie wyrazy zastępowane są anglicyzmami. Idziemy na before, jemy lunch, czekamy na weekend, zamieszczamy coś na wallu. Jest to powszechne zjawisko i bez znajomości angielskiego, nie będziemy w stanie zrozumieć, o co chodzi.

JĘZYK PRZYDATNY W PODRÓŻY

Szczególnie na wakacjach za granicą. Jeśli nie znamy chociaż podstawowych zwrotów, nie zapytamy o drogę, cenę towaru, nie wezwiemy pomocy, gdy coś się wydarzy. Możemy wtedy albo liczyć na cud albo próbować dogadać się na migi.

TEKSTY W ORYGINALE

Na rynku jest mnóstwo świetnych książek, które nie zostały jeszcze przetłumaczone na język polski. A gdyby przeczytać je w oryginale? Nie musimy czekać na tłumaczenie! No i mamy satysfakcję: przeczytałem taką a taką książkę po japońsku. Jednak żeby czytać albo oglądać w oryginale, trzeba znać język na poziomie zaawansowanym, co na przykład stanowi dodatkową motywację do nauki.

SPOSÓB NA ROZWÓJ

Nauka obcego języka to genialny sposób na rozwój osobisty. Poznajemy nowe słowa, wyrażenia, często takie, których w naszym ojczystym języku nie ma. Ćwiczymy nasz mózg i pamięć. Możemy korespondować z osobami z całego świata. Uczymy się o nowych kulturach.

SPOSÓB NA ŚWIETNĄ ZABAWĘ

Dla mnie nauka języków to zawsze była dobra zabawa. Lubię poznawać nowe słownictwo, zagłębiać się w kulturę, przede wszystkim brytyjską i amerykańską, zgłębiać zagadnienia gramatyczne. Dlatego właśnie wybrałam studia językowe, filologię i bardzo cieszę się, że będę mogła uczyć się, tego co mnie interesuje i sprawia mi radość.

 

A Wy? Lubicie uczyć się języków? Jeśli tak, to jakich? O jakich korzyściach jeszcze zapomniałam?

 

6 uwag do wpisu “Dlaczego warto: uczyć się języków obcych

  1. Ostatnio odczułam dodatkową motywację do nauki – będąc za granicą poczułam, że angielski to nie jest już nic wielkiego, za to wszędzie byłam otoczona francuskim i ludźmi, którzy znali włoski (z którym miałam kiedyś trochę do czynienia). Aż mnie wkurzało to, że nie potrafię zrozumieć francuskiego nawet w sklepie spożywczym, a mój włoski okazał się picem na wodę! I jest motorek do działania 🙂

    Polubienie

  2. Ja uczę się języka angielskiego i niemieckiego. Angielski bardzo lubię i to nim umiem się posługiwać najbardziej, sprawia mi przyjemność nauka tego języka, trochę gorzej natomiast z niemieckim. Jego chciałabym się nauczyć, przydałby mi się, jednak to znacznie trudniejsze. W przyszłości zastanawiam się nad nauką hiszpańskiego. Sądzę, że to dobrze znać języki, mieć taką umiejętność, na pewno nie zaszkodzi. 🙂

    Polubienie

  3. Niestety uczę sie języków z niezwykłą trudnością . To dla mnie bardzo trudne i bardzo z tym walczę . Moim marzeniem i celem jest opanowanie języka hiszpańskiego i odświeżenie angielskiego . Daje sobie czas do kolejnych wakacji.

    Polubienie

Skomentuj

